Airs and dances of the Latin American Baroque
This program celebrates the richness and diversity of Baroque music in Hispano-America, where European, African, and Indigenous influences intertwined. This cultural fusion gave rise to vibrant musical forms rooted in dance and improvisation. The selected works, drawn from cathedral archives and historical codices, narrate a sonic history that transcends centuries, capturing both the spirit of popular festivities and the sophistication of courtly traditions. This program highlights a musical legacy that remains alive in today’s popular traditions.
Cachua al nacimiento de Christo nuestro señor
Códice de Trujillo (1783-85)
Anónimo
Recercada settima - Polo Margariteño
Tratado de Glosas (1553)
Diego Ortíz (c. 1517-70) - Soledad Bravo (n. 1943)
Queditito airecillos
Antonio Durán de la Mota (1675-1736)
Un juguetito de fuego
Melchor de Torres y Portugal (1551-1618)
Tonada del chimo
Tonada del Tuppamaro de Caxamarca
Tonada el Diamante
Tonada La Lata
Cachuyta de la montaña
Cachua La despedida
Lanchas para baylar
Códice Martínez-Compañón (1783-85)
A cierto galán su dama
Códice Zuola (1669)
Anónimo
Morenita con gracia es María
Juan de Araujo (1646-1712)
Qué dulcemente que canta
José Cascante (c. 1620-1702)
Toca la flauta
Alfonso Torices (c. 1635 - c.1684)
Un sarao de la Chacona
Libro Segundo de Tonos y Villancicos (1624)
Juan Arañés (c. 1580-1649)
23 de septiembre
7:30 p.m.
Teatro Otraparte
Entrada libre